کسب اطلاعات بیشتر!

مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد

مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد - آکادمی الماس

اگر قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری را دارید یا در آزمون دکتری شرکت کرده‌اید، حتما اسم مصاحبه دکتری را شنیده اید. اگر نمیدانید که مصاحبه دکتری چیست، در این ادامه همراه ما باشید. در این مقاله ما به تعریف مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد اسلامی خواهیم پرداخت و از شرایط آن خواهیم گفت.

حتما بخوانید: مصاحبه دکتری

مصاحبه دکتری چیست؟

بعد از اعلام نتایج آزمون دکتری، پذیرفته شدگان برای کسب مجوز تحصیل در مقطع دکتری به مصاحبه دکتری دعوت می‌شوند. داوطلبان باید در جلسه مصاحبه، در مقابل جمعی از داوران که معمولا متشکل از اساتید و هیئت علمی دانشگاه است، روزومه و سوابق تحصیلی خورد را ارائه دهند. همچنین باید به سوالاتی که از آنها پرسیده میشود نیز به خوبی پاسخ دهند.

هدف برگزاری مصاحبه دکتری سنجش شایستگی داوطلب برای ورود و تحصیل در مقطع دکتری است که با بررسی سوابق آموزشی و پژوهشی و همچنین عملکرد شخص در جلسه مصاحبه انجام میشود. در نهایت پس از بررسی و امتیاز دهی به تمام داوطلبان، نتایج مصاحبه اعلام شده و نفرات برتر جهت ادامه تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه مدنظر انتخاب خواهند شد.

مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد چگونه برگزار میشود؟

دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری دانشگاه آزاد را دارند، باید حتما در مصاحبه دکتری شرکت کنند و نمره قبولی کسب کنند.

با مطالعه مقاله پیش رو قبولی در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد برای شما به مراتب ساده‌تر خواهد شد.

ثبت نام مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد

برای شرکت در مصاحبه دکتری، پذیرفته شدگان آزمون دکتری، باید در زمان مشخص شده برای مصاحبه ثبت نامه کنند.

زمان ثبت نام مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد

زمان ثبت نام مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۱۴۰۳ هنوز اعلام نشده. به محض اعلام زمان این مقاله بروزرسانی میشود.

نحوه ثبت نامه مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد

برای ثبت نام در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد اسلامی، طبق مراحل زیر عمل کنید.

  1. ابتدا وارد سایت www.azmoon.org شده و وارد قسمت “ثبت نام به منظور شرکت در مصاحبه آزمون دکتری تخصصی” شوید.
  2. کد ملی و کد دسترسی اختصاصی که در پایین کارنامه صادر شده است، وارد کنید.
  3. سوابق تحصیلی خود را بارگزاری کنید و رشته مدنظر خود را انتخاب کنید.
  4. محل برگزاری مصاحبه را انتخاب کنید.
  5. هزینه را واریز کنید

و تمام. ثبت نامه شما با موفقیت انجام شد!

هزینه مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد

هزینه ثبت نام مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد اسلامی در سال گذشته یعنی سال ۱۴۰۲، برابر ۲۸۵ هزار تومان بود. ولی هنوز مبلغی برای هزینه مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد سال ۱۴۰۳ اعلام نشده است.

به محض اعلام هزینه، این مقاله بروزرسانی خواهد شد.

زمان مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد

مصاحبه دکتری معمولا از اواخر اردیبهشت ماه تا اواخر خرداد هر سال برگزار میشود. ولی هنوز زمان دقیق برگزار مصاحبه دکتری ۱۴۰۳ اعلام نشده است.

به محض اعلام زمانبندی دقیق این مقاله بروزرسانی میشود.

امتیازات مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد

مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد اسلامی، ۵۰ امتیاز دارد. ۳۰ امتیاز از آن به مصاحبه و ۲۰ امتیاز آن نیز به سوابق پژوهشی تعلق دارد.

پکیج برنزی

5 تا 7 امتیاز مصاحبه
میلیون تومان 10
  • مقاله کنفرانسی
  • ترجمه کتاب
  • مقاله علمی-ترویجی

پکیج نقره‌ای

7 تا 10 امتیاز مصاحبه
میلیون تومان 15
  • مقاله کنفرانسی
  • ترجمه کتاب
  • مقاله علمی-ترویجی
محبوب

پکیج طلایی

10 تا 15 امتیاز مصاحبه
میلیون تومان 20
  • مقاله کنفرانسی
  • ترجمه کتاب
  • مقاله علمی-ترویجی

امتیاز مقاله و کتاب در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد

امتیازدهی به مقالات و کتاب‌ها در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد در جدول آمده است.

فعالیتحداکثر امتیازنحوه ارزیابی
مقالات علمی-پژوهشی (داخلی و خارجی) مرتبط با رشته تحصیلی۷هر مقاله تا ۳ امتیاز
گواهی ثبت اختراع مورد تأیید سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران۷هر اختراع تا ۳ امتیاز
برگزیدگی در جشنواره‌های علمی معتبر۷هر مورد تا ۱ امتیاز
مقالات علمی-ترویجی مرتبط با رشته تحصیلی۲هر مقاله تا نیم امتیاز
مقاله چاپ‌شده در کنفرانس‌های معتبر (داخلی یا خارجی)۲هر مقاله تا نیم امتیاز
تألیف یا ترجمه کتاب مرتبط با رشته تحصیلی۳هر مورد تا ۲ امتیاز
معدل و کیفیت دانشگاه محل تحصیل۲طبق نظر کمیته مصاحبه‌ کننده
برگزیدگان المپیادهای علمی-دانشجویی۲طبق نظر کمیته مصاحبه‌ کننده
مدرک زبان معتبر۲طبق جدول شیوه‌ نامه
جمع۲۰

سوالات مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد

اینکه در جلسه مصاحبه چه سوالی از شما پرسیده شود، کاملا به داوران بستگی دارد. ولی بطور کلی سوالات رایجی وجود دارد که در اکثر جلسات پرسیده شده و بهتر است که شما با آنها آشنا شوید.

سوالات عمومی مصاحبه دکتری

  1. درباره تجربه تحقیقاتی خود به ما بگویید: این سوال به شما امکان می دهد پیشینه تحقیقاتی خود، پروژه هایی که روی آنها کار کرده اید و هر گونه انتشارات یا ارائه هایی را که دارید به نمایش بگذارید.
  2. چرا می خواهید درمقطع دکترا ادامه تحصیل دهید؟: برای توضیح انگیزه ها، اهداف و نحوه انطباق مدرک دکترا در برنامه های شغلی بلند مدت خود آماده باشید.
  3. چه چیزی شما را کاندیدای قوی برای این برنامه می‌کند؟: دستاوردهای تحصیلی، مهارت‌های مرتبط، و اینکه چگونه علایق پژوهشی‌تان با تحصیل در مقطع دکتری همسو می‌شوند را برجسته کنید.
  4. چگونه قصد دارید به جامعه تحقیقاتی ما کمک کنید؟: با بحث در مورد اینکه چگونه می توانید مشارکت داشته باشید، نشان دهید که وظایف خود را در مورد برنامه، دانشکده و حوزه های تحقیقاتی انجام داده اید.
  5. آیا می توانید درباره یک پروژه تحقیقاتی چالش برانگیز که روی آن کار کرده اید صحبت کنید؟: آماده صحبت در مورد پروژه ای باشید که در آن با موانعی روبرو شده اید، چگونه بر آنها غلبه کرده اید و چه چیزی از این تجربه یاد گرفته‌اید.
  6. علاقه های تحقیقاتی شما چیست و چگونه با تخصص دانشکده ما مطابقت دارد؟: نشان دهید که تمرکز تحقیقاتی واضحی دارید و توضیح دهید که چگونه با نقاط قوت رشته درخواستی شما مطابقت دارد.
  7. چگونه با انتقاد از کار خود برخورد می کنید؟: نشان دهید که پذیرای بازخورد هستید، می توانید نقدها را به طور سازنده درک کنید و از آنها برای بهبود تحقیقات خود استفاده کنید.
  8. ۵ تا ۱۰ سال بعد از اتمام مدرک دکترا خود را کجا می بینید؟: در مورد آرزوهای شغلی خود، چه در دانشگاه، چه در صنعت، یا سایر زمینه های مرتبط با تحقیقات خود بحث کنید.
  9. چگونه با پیشرفت‌های حوزه خود آشنا می‌شوید؟: در مورد کنفرانس‌ها، مجلات، منابع آنلاین یا همکاری‌هایی صحبت کنید که به شما کمک می‌کنند از آخرین روندهای تحقیقاتی مطلع شوید.

سوالات تخصصی مصاحبه دکتری

  1. پرسش از فصول پایان نامه کارشناسی ارشد مثل مبانی نظری، روش تحقیق و نتیجه گیری.
  2. سوال در مورد سوابق پژوهشی و تحقیقات مرتبط با رشته که پیش از این انجام داده اید.
  3. پرسش های تخصصی رشته.
  4. سوال درمورد مباحثی که تدرس میکنید.
  5. درباره موضوع پژوهشی که برای مقطع دکتری اعلام کرده اید.
  6. درمورد روش تحقیق و آمار شما

سوالات زبان مصاحبه دکتری

  1. معرفی مختصر خودتان به زبان انگلیسی
  2. بیان موضوع مدنظر برای رساله دکتری به زبان انگلیسی
  3. خلاصه ای از پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی
  4. کلمات تخصصی رشته به زبان انگلیسی
  5. متون و جملات ساده و روزمره
  6. روخوانی و ترجمه متون تخصصی رشته

مدارک مورد نیاز مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد

  1. اصل مدرک کارشناسی ارشد و کارنامه ریز نمرات
  2. اصل مدرک کارشناسی و کارنامه ریز نمرات
  3. اصل شناسنامه یا کارت ملی
  4. اگر از سهمیه مربیان دانشگاه‌های سراسری استفاده میکنید. باید گواهی مبنی بر اینکه عضو هیات علمی تابعه وزارت علوم ، تحقیقات و فن‌آوری هستید و به تائید بالاترین مقام مسئول رسیده است را همراه داشته باشید.
  5. اسناد مربوط به سوابق پژوهشی، علمی، آموزشی و تحقیقاتی
  6. مدارکی که از سمت دانشگاه به شما اعلام میشود.

رزومه مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد

  1. قالب بندی واضح و مختصر: با ساختاردهی رزومه خود به شیوه ای واضح و منظم شروع کنید. از عناوین برای مشخص کردن بخش هایی مانند آموزش، تجربه پژوهشی، انتشارات، جوایز و مهارت ها استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که قالب بندی در سراسر سند برای حفظ ظاهر حرفه ای سازگار است.
  2. موفقیت های تحصیلی را برجسته کنید: بر موفقیت های تحصیلی خود به طور برجسته در بخش آموزش تاکید کنید. شامل جزئیاتی مانند مدرک (ها)، دانشگاه (های) شرکت شده، معدل (در صورت چشمگیر بودن)، دوره مربوطه، عنوان پایان نامه / رساله، و تاریخ فارغ التحصیلی. هر گونه افتخار یا بورس تحصیلی دریافت شده در طول سفر تحصیلی خود را ذکر کنید.
  3. تجربه تحقیقاتی ویترینی: قلب رزومه مصاحبه دکترا در بخش تجربه پژوهشی نهفته است. جزئیات پروژه های تحقیقاتی، روش های به کار گرفته شده، نتایج به دست آمده، انتشارات (در صورت وجود)، ارائه کنفرانس ها، و همکاری با اساتید یا تیم های تحقیقاتی. هر کمک مالی یا کمک هزینه تحصیلی را که برای نشان دادن مهارت خود در تحقیقات کسب کرده اید برجسته کنید.
  4. انتشارات و ارائه: هر گونه انتشارات را در مجلات معتبر، مقالات کنفرانس، پوسترها یا ارائه هایی که ارائه کرده اید فهرست کنید. برای نشان دادن وسعت و عمق مشارکت های علمی خود، جزئیات کاملی را وارد کنید.
  5. جوایز و افتخارات: هر گونه جوایز علمی یا پژوهشی، بورس تحصیلی، کمک هزینه تحصیلی یا افتخاراتی را که دریافت کرده اید ذکر کنید. این تمجیدها گواهی بر برتری علمی و تعهد شما به رشته تحصیلی شماست.
  6. مهارت ها و مهارت های فنی: بخشی را بگنجانید که مهارت های فنی مرتبط با رشته تحصیلی شما را برجسته می کند. شامل زبان‌های برنامه‌نویسی، ابزارهای نرم‌افزار، تکنیک‌های آزمایشگاهی، روش‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها، یا هر مهارت تخصصی دیگری که مربوط به مقطع دکتری است که برای آن درخواست می‌کنید.
  7. تجربه حرفه ای (در صورت وجود): اگر تجربه کاری مرتبط در خارج از دانشگاه دارید که مکمل علایق تحقیقاتی شما است یا مهارت های قابل انتقال را نشان می دهد، آن را در یک بخش جداگانه قرار دهید. نقش ها و مسئولیت های خود را در هر موقعیت به طور خلاصه شرح دهید.
  8. سفارشی سازی برای هر مصاحبه: رزومه خود را برای هر مصاحبه دکتری که برای آن درخواست می دهید با همسو کردن تجربیات و دستاوردهای خود با الزامات و علایق تحقیقاتی خاص اعضای هیئت علمی در آن دانشگاه تنظیم کنید.
  9. تصحیح و بازخورد: قبل از ارسال رزومه، آن را به دقت تصحیح کنید تا اشتباهات تایپی، اشتباهات گرامری و تناقضات قالب بندی را داشته باشید. به دنبال بازخورد از مربیان، استادان یا مشاوران شغلی باشید تا مطمئن شوید که رزومه شما به طور موثر شایستگی های شما را به نمایش می گذارد.
مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد - آکادمی الماس

کسب آمادگی برای مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد

  1. تمرین مصاحبه دکتری: هیچ آماده سازی بدون تمرین کامل نمی‌شود. برای کسب آمادگی کافی جهت شرکت در مصاحبه دکتری، باید مصاحبه را تمرین کنید.
  2. افزایش اعتماد به نفس: حتی اگر بهترین رزومه و سابقه تحقیقاتی را داشته باشید، اگر اعتماد به نفس کافی نداشته باشید و در مصاحبه نتوانید بخوبی صحبت کنید و خودتان را ارائه دهید، احتمالا نمیتوانید نمره قبولی بگیرید. زیرا هدف مصاحبه دکتری سنجش آمادگی و همچنین لیاقت داوطلب برای تحصیل در مقطع دکتری است.
  3. زبان بدن در مصاحبه دکتری: داشتن زبان بدن خوب، نشان دهنده مهارت، تسلط و اعتماد به‌نفس شما است. با اصول زبان بدن درست، آشنا شوید و از آن‌ها در شرایط مناسب استفاده کنید. به یاد داشته باشید که تمرین بیشتر باعث تسلط بیشتر روی زبان بدن خواهد بود.
  4. پوشش مناسب برای مصاحبه دکتری: پوشش و لباس شما باید مناسب شان یک دانشجوی دکتری باشد. همچنین فضای جلسه مصاحبه دکتری یک محیط علمی با حضور اساتید و هیئت علمی یک دانشگاه است. برای حضور در همچین جلسه‌ای و احترام به حاضران، باید لباس مناسبی داشته باشید.

تقویت رزومه مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد

پکیج برنزی

5 تا 7 امتیاز مصاحبه
میلیون تومان 10
  • مقاله کنفرانسی
  • ترجمه کتاب
  • مقاله علمی-ترویجی

پکیج نقره‌ای

7 تا 10 امتیاز مصاحبه
میلیون تومان 15
  • مقاله کنفرانسی
  • ترجمه کتاب
  • مقاله علمی-ترویجی
محبوب

پکیج طلایی

10 تا 15 امتیاز مصاحبه
میلیون تومان 20
  • مقاله کنفرانسی
  • ترجمه کتاب
  • مقاله علمی-ترویجی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo
سؤالی دارید؟ در واتساپ با ما صحبت کنید!
مکالمه را در واتساپ شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp کلیک نمایید.
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می‌دهیم . . .