کسب اطلاعات بیشتر!

سرقت علمی یا Plagiarism چیست؟

سرقت علمی یا Plagiarism




سرقت علمی چیست؟

سرقت علمی (Plagiarism) با عنوان کپی کردن آثار و متون دیگران یا کپی برداری از ایده های آنها تعریف می شود. به عبارت دیگر سرقت علمی به معنی به نام خود اختصاص دادن خلاقیت ادبی، هنری یا پژوهشی دیگران یا بخشی از آن بدون ارجاع به منبع اصلی آن می باشد. بسیاری از سرقت های علمی بدون رضایت صاحب اصلی اثر  انجام می گیرد. بعضی از موسسات علمی به دزدی علمی واکنش شدیدی نشان می‌دهند و دزدی علمی توسط پژوهشگران و اعضای هیئت علمی را با مجازات تحریم که از تعلیق و اخراج تا سلب اعتبار و امانتداری است روبرو می‌کنند. سرقت ادبی دارای انواع گوناگونی است که در ادامه به رایج ترین نوع آن که در حوزه آکادمیک و دانشگاهی است، پرداخته می شود.

نقل قول

نقل قول به این معناست که شما جمله‌ فرد دیگری را بدون هیچ تغییری نقل کنید. در این حالت بایستی ان جمله را در داخل گیومه قرار دهید و منبع آن را هم بلافاصله بعد از گیومه ذکر کنید. حتی خود نقل قول کردن هم دارای شرایطی می باشد و اینطور نیست که شما بیش از حد مجاز در متن خود نقل قول داشته باشید.

 

استفاده از مرور بر ادبیات نوشته شده توسط دیگران

 استفاده از مرور بر ادبیاتی که یک محقق در مقاله خود نوشته است، شایع ترین سرقت علمی در مقالات داخل کشور است. در نظر داشته باشید شما نمی توانید یک بند از یک مقاله را در مقاله خود کپی نمایید.

 

استفاده از نتایج دیگران

استفاده از نتایج پژوهش های دیگران ( اشکال، نمودارها و جداول) بایستی حتما با ذکر منبع انجام گیرد. اگر از نتیجه منحصر به‌ فرد کسی یا گروهی استفاده می‌کنید حتماً باید ارجاع بدهید.

 

استفاده از جمله‌های دیگران

کپی کردن جملات و مطالب فرد دیگر حتی در صورت تغییر ساختار جمله، بدون رعایت اصول صحیح استنادی، باز هم دزدی علمی محسوب می شود. برخی افراد اینگونه تصور می کنند که با تغییر دادن زمان جملات و یا تبدیل جمله از حالت معلوم به مجهول، متن جدیدی نوشته اند و دیگر نیازی به ارجاع دهی نیست.

 

استفاده از جملات قبلی مقالات خودتان

ممکن است شما قبلا مقاله ای را در خصوص یک موضوعی نوشته باشید و بخواهید مقاله ای دیگر در همان موضوع بنویسید. اگر از مطالب قبلی خودتان عینا در مقاله جدید استفاده کنید دزدی ادبی به حساب نمی آید اما کار پسندیده ای نیست. یا برخی افراد با تغییر جزئی در مقالات کنفرانسی خود، ان را برای چاپ در ژورنال ارسال می کنند. این نیز از لحاظ اخلاق نگارشی کار ناپسندی می باشد.




تشخیص سرقت علمی یا CrossCheck

نرم افزارهای سرقت ادبی علمی ابزارهایی هستند که برای تشخیص وجود  دستبردهای علمی در مقالات به کار می روند. با جستجو در وب می توانید برخی از آنها را بیابید. این ابزارهای آنلاین برخی به شرط عضو شدن و برخی هم به صورت آزاد، قابل دسترسی می باشند. یکی ازقویترین سایتهایی که می توانید متون انگلیسی و فارسی را در آن جستجو کنید و برای شما مشخص کنند که متن مورد نظر را خود شخص نوشته یا کپی کرده است و یا متن را با دستکاری و جا به جایی کلمات نوشته است، وبسایت ایتنتیکیت (http://www.ithenticate.com/ ) است. علاوه بر این وبسایت های دیگری نیز در ادمه معرفی شده اند که از معروفترین وبسایت ها در زمینه تشخیص سرقت علمی هستند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo
سؤالی دارید؟ در واتساپ با ما صحبت کنید!
مکالمه را در واتساپ شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp کلیک نمایید.
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می‌دهیم . . .