دفاع از رساله چیست و چه تفاوتی با دفاع از پایان نامه دارد؟

دفاع از رساله دکتری چیست و چه تفاوتی با دفاع از پایان نامه دارد؟-آکادمی الماس

فهرست مطالب

دفاع از رساله دکتری چیست؟

در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، و برخی رشته‌های کارشناسی، دانشجویان برای فارغ‌التحصیل شدن و دریافت مدرک تحصیلی، باید پایان نامه خود را ارائه داده و در یک جلسه موصوم به جلسه دفاع از پایان نامه، از آن دفاع کنند. در اصطلاح به پایان نامه مقطع دکتری، رساله دکتری و دفاع از آن را نیز جلسه دفاع از رساله دکتری می‌گویند. جلسه دفاع با هدف سنجش تسلط دانشجو بر پایان نامه و همچنین شایستگی او برای دریافت مدرک تحصیلی برگزار می‌شود.

جلسه دفاع دکتری با حضور یک کمیته داوری 9 نفره متشکل از اساتید و هیئت علمی دانشگاه و معمولا داخل دانشگاه برگزار می‌شود. همچنین معمولا حضور اعضای خانواده، دوستان و همکلاسی‌های دانشجو نیز مجاز است ولی در برخی موارد و بسته به قوانین دانشگاه ممکن است تغییر کند.

فرایند جلسه دفاع به این شکل است که ابتدا دانشجو دفاع خود را ارائه می‌دهد و سپس کمیته داوران سوالات خود را مطرح می‌کنند. ارائه دفاع دانشجو در مقطع دکتری حداکثر 45 دقیقه زمان دارد و دانشجو می‌تواند از ابزارهای کمک بصری و مواردی که برای ارائه مورد نیاز است، با همانگی دانشگاه استفاده کند. سوالات داوران هم بیشتر از نحوه ارائه و متن رساله مطرح می‌شود و دانشجو موظف است به آنها پاسخ مناسبی بدهد.

در نهایت نتیجه‌ای که توسط داوران اعلام می‌شود، به چند شکل خواهد بود. اگر دفاع شما قبول نشود، ممکن است داوران اصلاحاتی را برای شما تعیین کنند و یا ممکن است کل رساله را رد کنند. و درصورت قبولی هم این احتمال وجود دارد که کمیته داوری اصلاحاتی را تعیین کنند که شما باید قبل از تحویل رساله به دانشگاه آنها را اعمال کنید.

تفاوت پایان نامه و رساله در چیست؟ پیشنهاد مطالعه: تفاوت پایان نامه و رساله در چیست؟

تفاوت دفاع از رساله و دفاع از پایان نامه

زمان جلسه

در دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشجو حداکثر 25 دقیقه زمان برای ارائه دفاع در اختیار دارد. ولی در جلسه دفاع از رساله این زمان به حداکثر 45 دقیقه افزایش می‌یابد.

کمیته داوری

کمیته داوری جلسه دفاع از پایان نامه کارشناسی متشکل از 4 داور است که این تعداد در دفاع دکتری تا 9 نفر افزایش می‌یابد.

محتوای پایان نامه و رساله

رساله دکتری از نظر محتوا بسیار غنی‌تر و البته تخصصی‌تر است. همچنین پایان نامه ارشد به موضوع گسترده‌تری میپردازد ولی رساله بدور از کلی نگری و فقط حول یک موضوع تخصصی نگارش میشود.

چگونه از رساله دکتری دفاع کنیم؟

قبلا در مقاله‌ای دیگر بصورت مفصل درباره چگونگی دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد صحبت کرده‌ایم. دفاع رساله نیز تفاوت چشمگیری ندارد ولی با این‌حال به مهم‌ترین مواردی که به شما در دفاع از رساله دکتری کمک می‌کند اشاره خواهیم کرد. موارد زیر بصورت خلاصه در اینجا اشاره شده ولی در مقاله “چگونه برای جلسه دفاع از پایان نامه آماده شویم؟” بصورت مفصل به توضیح هرکدام پرداخته‌ایم.

دفاع از رساله دکتری چیست و چه تفاوتی با دفاع از پایان نامه دارد؟-آکادمی الماس
  • رساله خود را مرور کنید تا تسلط کامل داشته باشید
  • سوالات احتمالی را پیش‌بینی کنید
  • یک استراتژی پاسخگویی داشته باشید
  • اسلایدهای خود را از قبل آماده و تمرین کنید
  • در دفاع سایر دانشجویان شرکت کنید
  • با استاد راهنما مشورت کنید
  • تمرین و شبیه سازی کنید

شبیه سازی جلسه دفاع از پایان نامه و رساله آکادمی الماس

تمرین و شبیه سازی یکی از موثرترین روش‌ها جهت کسب آمادگی برای جلسه دفاع از پایان نامه و رساله است. برای اولین بار در ایران، آکادمی الماس اقدام به برگزاری جلسات شبیه سازی دفاع از پایان نامه و رساله “ماک دفاع” که شبیه سازی دقیقی از جلسه دفاع واقعی بوده و با حضور کارشناسان رشته شما برگزار میشود کرده است.

پلن طلایی

تومان17000000
تومان 11,000,000
  • یک مقاله کنفرانسی
  • تالیف و چاپ یک کتاب

پلن الماسی

تومان29000000
تومان 19,000,000
  • یک مقاله کنفرانسی
  • تالیف و چاپ یک کتاب
  • یک مقاله خارجی اینترنشنال
محبوب

سفارشی

تماس بگیرید
  • آیتم‌های مدنظر شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
پیمایش به بالا
مشخصات خورد را وارد کنید تا کارشناسان ما در سریع‌ترین زمان با شما تماس بگیرند