کسب اطلاعات بیشتر!
0

سامانه انتخاب ژورنال و مجلات علمی

سامانه انتخاب ژورنال و مجلات علمی

سامانه انتخاب ژورنال

journal

امروزه به دلیل افزایش تعداد مجلات، انتخاب یک مجله مناسب و معتبر بسیار سخت و دشوار است. آکادمی الماس اولین مرکز پژوهشی در ایران است که جهت جلوگیری از گمراهی دانشجویان “سامانه انتخاب ژورنال” را راه اندازه کرده است تا دانشجویان بتوانند مجله معتبر ISI و متناسب با رشته و موضوع خود را انتخاب کنند و در دام مجلات بلک لیست نیفتند. همه مجلات ISI متناسب با رشته طبقه بندی شده اند و روزانه این مجلات توسط کادر مجرب آکادمی الماس بروز رسانی می شوند. امید است که در آینده ای نزدیک علاوه بر مجلات ISI، مجلات ISC، مجلات علمی پژوهشی و دیگر مجلات معتبر نیز تحت این سامانه قابل دسترسی باشند. 

ژورنال یا مجله علمی چیست؟

journal1

ژورنال یا مجله علمی  نشریه‌ای است که به صورت منظم پژوهش‌هایی را در زمینه یک رشته دانشگاهی خاص با استفاده از داوری منتشر می‌کند. محتویات این نشریات در قالب مقاله عرضه شده و غالباً شامل تحقیقات دست اول، مقالات مروری و فصل های کتاب هستند. هدف از یک ژورنال یا مجله علمی دادن فرصتی به محققان در “اثر گذاشتن بر دانش دیگران، مشارکت در بهبود دانش، و دستیابی به تکامل فلسفی و علمی است”. ژورنال‌ های علمی با چاپ مقالات و نتایج پژوهش‌ های محققان سراسر جهان به ایجاد ساختار نظام مند در علم کمک می‌کنند، به این صورت که می‌توان با دنبال کردن ارجاعات مختلف در این نشریات، روند حرکت علم و رشد آن را نیز بررسی کرد.

ضریب تأثیر (Impact Factor) یک ژورنال چیست؟

impact factor

ژورنال‌های علمی بسیار زیادی در حال حاضر به شکل‌های مختلف چاپ کاغذی یا فقط به صورت آنلاین انتشار می‌ یابند و چندین سایت مهم به نمایه و ارائه فهرست آن ‌ها می ‌پردازند. یکی از پارامترهای اصلی جهت تعیین سطح علمی و اعتبار یک ژورنال ضریب تاثیر می باشد. ضریب تاثیر توسط Eugene Garfield بنیانگذار موسسه  Institute for Scientific Information  (که با نام ISI شناخته می شود) تعریف و تدوین شد. ضریب تاثیر یک ژورنال علمی، بیانگر میانگین تعداد استنادها (ارجاعات یا citations) مقالات آن ژورنال درسایر ژورنال ها و مراجع علمی است. این ضریب در واقع بیانگر اعتبار آن ژورنال در زمینه پژوهشی خود در میان سایر ژورنال ها می باشد.

ژورنال با نمایه‌های بین‌المللی

انواع مقالات علمی-مقاله ISI


نمایه ISI

مؤسسه ISI خدمات مربوط به پایگاه‌های داده، فهرست کتاب‌ها و مقالات را ارائه می‌دهد. به‌طور اختصاصی این خدمات نمایه‌سازی نقل‌قول‌ها و تحلیل آنها است. این خدمات شامل نگهداری داده‌ ها و نقل‌ قول ‌های مقالات هزاران نشریه دانشگاهی است که این خدمات از طریق سرویس پایگاه دادهISI’s Web of Science    در دسترس است، این پایگاه داده به پژوهشگران این امکان را می‌دهد که بدانند کدام مقاله‌ها بیشتر مورد ارجاع قرار گرفته و چه مقالاتی از این مقاله مطلبی را نقل‌قول کرده‌اند. موسسه ISI نمایه های متفاوتی به شرح زیر دارد:

Science Citation Index Expanded

Arts & Humanities Citation Index

Social Sciences Citation Index

Emerging Sources Citation Index

مجله Scopus


نمایه Scopus

الزویر نام یکی از اولین و بزرگترین ناشرانی است که در زمینه چاپ مجلات و کتاب های علمی فعالیت می کند. موسسه الزویر شاخه های مختلفی دارد که فعالیت های متفاوتی انجام می دهند. پایگاه استنادی اسکوپوس (SCOPUS) یکی از این شاخه هاست که در زمینه  نمایه کردن و ایندکس مجلات علمی دنیا فعالیت می کند. این موسسه یکی از چهار موسسه معتبر ایندکس کننده مجلات علمی است که از اعتبار علمی بالایی برخوردار می باشد. پایگاه اسکوپوس یکی از بزرگترین و معتبرترین پایگاه های علمی است که مجموعه بزرگی از نشریات، مجلات و مقالات علمی را شامل می شود. این پایگاه دارای ۵۵ میلیون کتاب و مقاله در قالب حدود ۲۲۰۰۰ عنوان مجله و کتاب در بیش از ۵ هزار انتشاراتی می باشد که ارقام و اعداد قابل توجهی می باشند. مجلات اسکوپوس از اعتبار علمی بالایی در ایران و کشورهای مختلف دنیا برخوردار است و در سرتاسر دانشگاه های دنیا مورد قبول می باشد.

مجلات پابمد-PubMed



نمایه PubMed

موسسه National Center For Biotechnology Information یا یه اختصار NCBI موسسه ای است که مجلات پابمد را ایندکس می کند و در زمینه مجلات این حوزه (پزشکی و زیست شناسی) استانداردهای علمی را برای رتبه دهی و نمایه کردن مجلات تعیین کرده است. کلمه پابمد که انگلیسی آن PUBMED است از ترکیب دو کلمه ساخته شده است. واژه PUB که مخفف کلمه PUBLIC به معنای عمومی می باشد و واژه MED که مخفف کلمه MEDLINE است. پابمد پایگاه بانک داده اطلاعاتی مجله های بیومدیکال در زمینه پزشکی و زیست شناسی می باشد و همچنین بانکی است برای چکیده های مقالاتی که توسط کتابخانه ملی پزشکی آمریکا تولید و ارایه می شود.

انواع مقالات علمی-مقاله ISC



نمایه ISC

ISC (https://isc.gov.ir/fa ) نیز اولین نظام رتبه بندی استنادی در ایران می باشد و در صدد تجزیه و تحلیل مجلات علمی کشورهای اسلامی بر اساس معیارهای علم سنجی معتبر اسلامی می باشد . این پایگاه توسط مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری شیراز تهیه‌شده است که بر اساس معیارهای علمی معتبر، مجلات علمی کشورهای اسلامی را تجزیه ‌و تحلیل می‌نماید.  چاپ مقاله معمولاً در نشریات داخلی ازجمله نشریات علمی- پژوهشی روند طولانی‌تری را نسبت به ISC طی می‌کنند که این روند ممکن است تا ۱ سال هم طول بکشد. درحالی‌که ISC با معرفی بیش از ۸۰۰ مجله در داخل و خارج از کشور به پژوهشگران این فرصت را می‌دهد تا از این امکانات استفاده کنند و مقالات خود را در مجلات ISC به چاپ برسانند.

Emerging Sources Citation Index


نمایه Emerging Sources Citation Index

اگر چه این نمایه زیر مجموعه ISI می باشد اما بر خود لازم دانستیم که در این رابطه توضیح مختصری ارائه نماییم. در اواخر سال ۲۰۱۵ به واسطه معرفی نمایه جدیدی  تحت عنوان Emerging Sources Citation Index ، حجم بسیاری از ژورنال ها (در حال حاضر بالغ بر ۶۰۰۰ ژورنال) به Web of Science تامسون رویترز افزوده شدند. این ژورنال ها را اغلب نوظهور می نامند و سطح آن ها به مراتب پایین تر از سایر مجلات است و چاپ مقاله در این مجلات راحت تر می باشد.

محلات بین المللی-International

ژورنال‌های بین‌المللی یا
International

این دسته از ژورنال ها تازه راه اندازی شده اند و سعی دارند که با پیشرفت و چاپ مقالات مناسب بتوانند تحت نمایه ISI یا دیگر نمایه های معتبر قرار بگیرند. در آینده ممکن است این مجلات تحت نمایه ISI دربیایند یا حتی ممکن است که بلک لیست شوند. خوشبختانه چاپ مقاله در این مجلات بسیار راحت و در زمان کوتاه انجام می شود اکثرا Open-Access هستند و برای چاپ مقاله هزینه دریافت می کنند. بدیهی است که این دسته از مجلات برای دفاع دکتری مورد قبول دانشگاه های کشور نیستند و فقط برای تقویت رزومه و ترفیع شغلی در بازه زمانی کوتاه مناسب هستند.

مجلات بلک لیست


ژورنال‌های بلک لیست یا Blacklist

مجلات بلک لیست شده به مجلاتی گفته می شود که بدلیل چاپ زیاد مقالات نامعتبر و یا داوری های نامناسب و سلیقه ای، وزرات علوم آنها را در لیست مجلات نامعتبر قرار می دهد، و مقاله چاپ شده در این مجلات هیچ امتیازی برای نویسنده ندارد.

هشدار

 متاسفانه با افزایش روز افزون موسسات علمی پژوهشی در ایران و هدف کسب درآمد این قبیل موسسات موجب شده است که واژه ای با نام “اکسپت تضمینی ISI در کوتاه ترین زمان” در میان موسسات و دانشجویان رواج پیدا کند. دانشجویان باید هوشیار باشند که اینگونه اکسپت ها فقط و فقط در مجلات بلک لیست امکانپذیر است و حتی پایین ترین سطح مجله ISI نیز در زمان کوتاه اکسپت و چاپ ارائه نمی دهد. آکادمی الماس مشتریان زیادی داشته که در دام این قبیل موسسات افتاده اند و زمان و هزینه هنگفتی را از دست داده اند که در برخی موارد منجر به اخراج از دانشگاه، تعلیق، و به تعویق افتادن زمان فارغ التحصیلی شده است. یک نمونه از نامه های اکسپت ژورنال جعلی که توسط موسسات سودجو به دانشجویان عرضه شده است از لینک زیر قابل دسترسی است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo
سؤالی دارید؟ در واتساپ با ما صحبت کنید!
مکالمه را در واتساپ شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp کلیک نمایید.
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می‌دهیم . . .